Wednesday, 20 May 2015

Kasih dan Sayang

Kadang-kadang aku diziarahi sekumpulan lelaki yang cukup aku kenal. Lembut tutur bicara mereka, senyuman sentiasa menguntum di wajah yang berseri. Tak berat tangan ini menyambut salam yang mereka hulurkan. Saban hari mereka mengingatkan aku akan kalimah yang paling bermakna bagi seorang muslim, atas dasar yang tidak lain dan tidak bukan adalah persaudaraan yang terbina atas akidah yang sama. Mereka tidak menghina, tidak juga merendah-rendahkan aku, sekadar mengingatkan perkara yang sesetengahnya aku sudah tahu.

Bila aku sendiri memikirkan, tidak ada apa lagi yang dapat mereka perolehi daripada melakukan amal jariah ini melainkan menunaikan apa yang dirasakan sebagai tanggungjawab. Dan iya, pada aku ini amal jariah, kerana ini bakti buat kita yang mudah terlupa. Bakti, bukan pekerjaan. Mereka tidak dibayar, tidak juga mengharap dibayar melainkan oleh yang Maha Kuasa. Sungguh, tak ada yang mampu aku tolak dari setiap kata peringatan yang mereka lontarkan. Terganggu tidak, marah pun jauh sekali.

Sering juga aku dijemput menyertai majlis agama yang mereka adakan. Aneh, walau aku tidak pernah menjejakkan kaki meski pernah dijemput sebelumnya (khilaf sendiri), mereka tetap menjemput. Saat aku sendiri kadang meragui diri sendiri, dan hampir putus asa dengan kelemahan diri, mereka ini tidak pernah berputus asa yang suatu hari nanti, aku mungkin akan menyertai mereka mendengar kalam Allah dikupas untuk dijadikan pedoman bersama.

Sungguh, dalam hati mereka yang mencintai Allah, ada kasih sayang yang disematkan pada saudara mereka yang lain. Dan kadangkala kasih yang terasa dalam perkongsian singkat di pintu bilik itu membuat aku terasa malu. Saudara aku lebih memikirkan tentang aku, berbanding aku sendiri yang masih belum sedar siapa diri dan hakikat penciptaan diri yang hina.

Saudara, teruskan kerja muliamu. Di zaman ini, dakwah bukan sahaja perlu bagi orang bukan Islam, tapi pada orang seperti aku juga, yang Islam hanya pada nama.

Ya Allah, berkatilah insan yang menyebarkan kasih dan sayangMu tanpa mengharap balasan dari kami melainkan daripadaMu. Berikan mereka kasih dan sayang sebagaimana mereka berkongsi kasih dan sayangMu dalam peringatan singkat yang mereka usahakan.

No comments:

Post a Comment